Vælg en side

Med en pull up bar kan du bruge din egen kropsvægt til at træne din krop. Du kan hænge den op derhjemme, hvilket gør, at du kan træne, når du har lyst. Vær dog opmærksom på, om din dørkarm, væg eller loft kan holde til, at du hænger pull up barren op.

En pull up bar har længe været et populært træningsredskab i de danske fitnesscentre. Nu er det også blevet muligt for dig at have en pull up bar derhjemme. Dermed kan du træne, når du vil, hvilket kan gøre det nemmere for dig at passe træningen ind i en travl hverdag, og er en fordel for dig, der er ikke bryder dig om fitnesscentre.

Med en pull up bar bruger du din egen vægt til at træne med. Du hiver dig op i armene og træner dermed kun med din egen kropsvægt. De helt simple barrer består bare af en stang, som du holder fast i. De mere avancerede har beklædte greb, hvilket gør det nemmere for dig at holde fast.

Pull up bar guiden

Sådan bruger du en pull up bar

Her får du tre trin til hvordan du laver pull ups:

1. Dine arme skal være placeret lidt bredere end skulderbredde på stangen.

2. Derefter trækker du dig selv op, så din hage kommer over baren.

3. Sænk dig langsomt ned i strakte arme, og fortsæt øvelsen.

 

Hvis du mestrer ovenstående, så er du rigtig godt i gang med at bruge din pull up bar.

Nedenfor får du 5 ekstra øvelser, som du forhåbentligt kommer til at kunne bruge på et tidspunkt.

 

Disse muskler træner du ved brug af din pull up bar

Når du laver pull ups er der hovedsageligt tre led, som er ansvarlige.

De tre led er skulder, skulderblad og albue.

De muskler du træner når du laver pull ups er bryst, biceps, triceps og ryg.

 

3 ting du skal huske

  1. Husk at tjekke om der medfølger monterings skruer med.
  2. Vær opmærksom på max belastning
  3. For at skåne din dørkam kan du vælge at putte noget stof ind imellem din pull up bar og dørkarmen.

Hvem kan bruge en pull up bar?

Her hos pull-up-bar.dk finder du et stort udvalg af forskellige former for pull up bars. Det er med til at gøre, at du nemt kan finde den type, der passer til det sted, hvor du gerne vil sætte den op, og din måde at træne på.

Pull up bars er typisk mest populære blandt mænd, men både mænd og kvinder kan bruge dem. De to eneste forudsætninger for at bruge dem er, at du interesserer dig for styrketræning, og at du kan løfte din egen kropsvægt.

Kan du endnu ikke løfte din egen kropsvægt, kan du bruge elastikker, der gør det nemmere for dig i starten. Derefter kan du gå over til at træne alene ved hjælp af din egen krop.

Selvom du er derhjemme, når du træner med din pull up bar, bør du altid tage træningstøj på. Det kan give sig på en anden måde end almindeligt tøj kan og er dermed med til at gøre, at du kan udføre øvelserne korrekt.

Hvor kan jeg sætte min pull up bar?

Du kan sætte din pull up bar op flere forskellige steder. Det giver dig en stor fleksibilitet i forhold til, hvordan du gerne vil træne.

 

Montering i loftet og væggen

En pull up bar, der er monteret i loftet eller i væggen, er langt mere sikker end de to typer, der er nævnt nedenfor. Det skyldes, at den er fastmonteret hele tiden. Dermed behøver du kun at gøre det rigtigt en gang.

Det er dog så også vigtigt, at du netop får monteret pull up barren korrekt første gang. Du skal sørge for at tjekke, at væggen eller loftet kan holde til det. Den skal kunne bære hele din kropsvægt i længere tid. Derfor er det vigtigt, at den er sat ordentligt fast.

 

Fastklemt i dørkarmen

Med en pull up bar, som du kan sætte fast i en dørkarm, kan du spare noget plads. Den er perfekt, hvis du bor i en mindre bolig, hvor du ikke har mulighed for at sætte den fast i væggen eller loftet. Du kan tage barren af, når du er færdig med at bruge den, så du kan bruge døren normalt også.

Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle dørkarme, der kan holde til, at du bruger en pull up bar. Det bør du derfor undersøge, inden du køber. Dels kan det give skader på dørkarmen, når du sætter din pull up bar op. Det kan du afhjælpe ved at sætte et stykke stof i klemme mellem dørkarmen og barren. Dels er det ikke sikkert, at dørkarmen kan holde til den store vægt, som den pludselig skal bære.

 

Fleksibelt stativ til haven

Du kan også få pull up bars til udendørsbrug. Det er typisk stativer, som du kan flytte rundt på. Det giver dig en stor fleksibilitet i forhold til, hvor du vil træne. For eksempel kan du træne ude i det fri, når det er godt vejr, mens du kan rykke den ind under et halvtag, når det bliver dårligt vejr. Fordi stativerne er fritstående og ikke monteret i loftet eller væggen, er de dog ikke helt så holdbare.

Sådan monterer du en pull up bar

Når du køber en pull up bar, bør du først og fremmest tjekke, at alle delene til montering følger med. Gør de ikke det, bør du sørge for at indkøbe dem. Derefter bør du læse monteringsvejledningen grundigt, så du er sikker på, at du gør det helt rigtigt.

Du har forhåbentlig tjekket, om dine vægge og dørkarme kan holde til, at du sætter en pull up bar fast. Har du ikke det, er det sidste chance for at gøre det. Du kan komme til at gøre stor skade på både boligen og dig selv, hvis din pull up bar falder ned, når du bruger den.

Du bør altid bruge et vaterpas til at sikre dig, at pull up barren kommer til at hænge lige, når du hænger den op. Det kan forstyrre din træning, hvis den hænger en smule skævt.

Sådan vælger du den rette pull up bar

Når du skal købe en pull up bar, er der en række forskellige detaljer, som du bør tænke over. Det er først og fremmest, om du vil montere den indenfor eller udenfor, og hvor den i så fald skal monteres indenfor. Det er meget forskelligt, hvad der er muligt, alt efter hvor du bor.

Derudover spiller prisen selvfølgelig også en rolle. Du kan få en helt simpel bar fra omkring 100 kroner, mens de mere avancerede kan koste op til flere tusinde kroner. Der kan altså være meget stor forskel på, hvad dit budget er.

Når du køber en pull up bar, bør du også altid undersøge, hvor høj en maxvægt den har. Det er den vægt, som den kan holde til, at du vejer. Derudover skal du selvfølgelig også undersøge væggen/dørkarmens maxvægt for at være sikker på, at du kan bruge din pull up bar der.

Du kan læse mere om styrketræning og øvelser hos Bodybuilding.dk her.

Vil du booste  din træning yderligere, når du træner med din pull up bar, kan du tage kosttilskud. Proteinpulver er for eksempel med til at hjælpe dig til at opbygge flere muskler.  Du kan finde noget af Danmarks bedste proteinpulver her hos Bodylab.dk.

 

Har du behov for et pull up stativ?

Skal du bruge et stort stativ, når du skal have en ny pull up bar? Rigtig mange gange skal du faktisk bruge et lille eller et stort pull up stativ til din pull up bar. Undtagelsen er pull up bars til dørkamme. Her spænder du pull up baren direkte op i dørkammen, og der er der ikke noget behov for stativ. Så er der også en vægmonteret pull up stang, der er der i princippet et stativ selv om det ikke udgør meget mere end et par beslag.

Hvilken type pull up bar, der er den rette for dig og dit hjem, der kan være svært umiddelbart at vurdere, men brug ovenstående og prøv eventuelt at kigge på den pull up bar eller bars, der virker mest som det du vil have nede i fitnesscentret og lad dig inspirere på den måde.

Husk at checke max-vægten

Det er ikke for sjov at en pull up bar har en max-vægt. Derfor er det også vigtigt, at du checker, at du ikke er for tung til din pull up bar. Du kan finde max vægten på produkt specifikationer til den pull up bar du har udset.

Hvilke øvelser er de mest populære på og med en pull up bar?

Der er rigtig mange øvelser, som du kan lave på en pull up bar. Her er de 3 mest populære:

  • Push ups
  • Pull ups
  • Dip
  • Mavebøjninger

Der er mange flere, som du kan finde ved at søge på Google eller på YouTube. Ovenfor i videoen får du faktisk nogle ganske fine forslag! Personligt bruger jeg mest pull up bars til pull ups eller chin ups. Der er mange i min omgangskreds, der netop er glade for at benytte demtil pull ups og chin ups, og så er der en god del, der også bruger dem mavebøjninger.

Hvad er forskellen pull up bar, dørribbe og chin up bar?

Der kan måske argumenteres for der er en forskel, men som vi ser det så bliver de 3 begreber brugt om det samme. Måske skal man mere kikke på de pull up bar, chin up bar og dørribbe som begreber, der beskriver forskellige funktioner ved samme træningsudstyr. Pull up baren er dog nok det mest brugte begreb.