Vælg en side

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til. 

Mange med stillesiddende arbejde har oplevet, at deres ryg falder mere og mere sammen. Dette sker blandt andet, hvis man sidder ned det meste af dagen i dårlige stillinger. Hvis man sidder i dårlige stillinger, kan det blandt skyldes, at ens skrivebord og stol ikke er indstillet korrekt, men det kan også betyde, at man ikke har trænet ryggen, og derfor har en dårlig holdning.

Træn din ryg hver dag

Ryggen består af flere muskelgrupper, som samarbejder, så du kan sidde oprejst i en korrekt position. Hvis musklerne omkring eksempelvis rygsøjlen ikke er trænet ordenligt, vil du mærke ubehag i løbet af en dag. Det handler derfor om at træne ryggen, så musklerne kan holde dig oprejst. Når du træner ryggen, er det vigtigt, at du sørger for at lave øvelserne korrekt. Det handler ikke om at komme først, men derimod at lave dem korrekt.

Der findes mange forskellige øvelser til ryggen, og du kan sagtens træne ryggen derhjemme, i et fitnesscenter eller ude i naturen. Hvis du træner derhjemme, kan du lave simple rygøvelser på gulvet, mens du i naturen kan bruge grene til at træne med. Du kan eksempelvis tage en tyk gren og lave dødløft. Dødløft træner mange forskellige muskelgrupper, hvor stort set hele ryggen, nakken og lænden også bliver trænet. Træner du i fitness, er der mange forskellige maskiner, der kan træne dine muskler.

Når du træner din ryg, må du ikke glemme din mave

Du træner ikke kun din højre arm og lader den venstre arm være, og sådan skal du også tænke, når du træner ryggen. Du kan ikke kun træne bagtil og glemme hele forsiden. Det handler om ligevægt, og ikke mindst at ryggen skal kunne få hjælp af mavens muskler.

Igen kan du træne maven alle steder, og vi anbefaler, at du træner maven, samtidig med at du træner din ryg. Når du træner din mave, er det vigtigt, at du får ramt alle mavens muskler. Det handler derfor om, at du både skal træne mavemusklerne forneden, øverst og selvfølgelig også de skrå mavemuskler. På den måde sikrer du dig, at der kommer ”ligevægt” på forsiden og bagsiden.

En god holdning kan hjælpe mod smerterne i ryggen

Med en daglig ryg- og mavetræning burde du kunne mærke en forskel i forhold til smerterne i ryggen. Ofte kan man nemlig træne smerterne væk, så længe man gør det med måde. Det handler nemlig om, at dine muskler ikke længere overbelastes ved det stillesiddende arbejde, men derimod hjælper dig igennem dagen.

Hvis du har store problemer med ryggen og ikke mindst din holdning, kan det også være, at du skal investere i en rygstøtte. I dag bliver der lavet mange forskellige rygstøtter, men de har alle det til fælles, at de retter dig op og korrigere din holdning.

Når du både bruger en rygstøtte og træner din ryg og mave i blot 15 minutter hver dag, så vil du kunne mærke en forskel både på smerter, energiniveau og ikke mindst din flotte holdning.